luni, 25 ianuarie 2010

impozitarea venitului persoanelor cu handicap

Incerc sa revin asupra unei situatii juridice destul de complexe si care afecteaza in  mod evident dreptul persoanelor cu handicap.Astfel ca sa ma pot face inteles, am sa rezum in cateva cuvinte ceea ce s-a intamplat cu drepturile persoanelor cu handicap incepand cu 2006 si pana in prezent.
In anul 2006 legislativul a aprobat o lege cu caracter organic prin care recunostea persoanelor cu handicap drepturi si garantarea acestora.Va supun atentiei art.26 lit.a) si art.83 alin.1 lit g) din Legea 448/2006 privind protectia si promovarea persoanelor cu handicap, care prevedea scutirea de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din salarii sau indemnizatii de natura salariala.Din expunerea pe motive, s-a retinut ca la baza acestei masuri s-a avut in vedere asigurarea unor avantaje pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat motivandu-le in acest sens entru a-si asigura un loc de munca si pentru a marii gradul de incluziune sociala. In anul 2009 la initiativa unui grup de parlamentari apartinand partidului UDMR s-a solicitat  adoptarea unei legi organice  care sa prevada si scutirea de la impozitul pe veniturile realizate din pensii beneficiari fiind persoanele cu handicap grav sau accentuat, reamimtesc ca lege anterioara prevedea scutirea doar de la impozitul pe venituri realizate din salarii sau indemnizatii salariale.In urma verificarii procesului legislativ am constatat ca raportul cu privire la proiectul de lege a fost respins de Senat ca prima camera sesizata, comisia raportoare a fost Comisia pentru munca,familie si protectie sociala, care a depus si un amendament prin care comisia entru egalitatea de sanse solicita modificarea codului fiscal si nu a legii 448/2006.Proiectul de lege s-a aflat si in dezbatere la comisia pentru drepturile omului,culte si minoritati; comisia pentru buget,finante,activitate bancara si piata de caital si comisa pentru egalitatea de sanse.In mod ironic Camera Deputatilor a respins raportul comisiei pentru munca,familie si protectie sociala si a amendamentului, si a avizat proiectul de lege.In motivarea legii 360/2009 privind modificarea art.26 lit.a) s-a argumentat ca scutirea de la impozit numai pentru salariati ar crea o situatie de inechitate fata de persoanele cu handicap pensionate si astfel s-ar incalca principiul nediscriminarii.Legea 360/2009 a primit votul Senatului si a fost adoptata prin decretul 1713/2009 al Presedintelui Romaniei.Cu toate acestea legea nu poate produce efecte juridice si nici nu constituie o facilitate fiscala pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat deoarece OUG 109/2009 abroga art.26 lit. a) din Legea 448/2006 adica  exact articolul introdus prin Legea 360/2009.
   Interpretare din punct de vedere juridic asupra situatiei expuse:

  1. prin Legea 448/2006 s-a acordat scutire la impozit pentru venitul realizat din salarii sau indemnizatii de natura salariala cu scoul motivarii si a cresterii gradului de incluziune sociala a persoanelor cu handicap

     2.  prin Legea 360/2009 s-a acordat scutire la impozit pentru venitul realizat din salarii, indemnizatii de natura salariala, pensii considerandu-se ca daca s-ar pastra prevederile Legii 448/2006 ar exista o situatie de inechitate fata de persoanele apartinand aceleiasi categorii de  persoane


     3.  prin OUG 109/2009 s-au abrogat dispozitiile Legii 360/2009
   cu alte cuvinte drepturi care au fost castigate printr-un proces legislativ amplu si complex asa cum este prevazut in Constitutie pentru o lege organica, au fost abrogate printr-un act de competenta Guvernului care are atributii executive si doar prin prorogare de competenta poate emite ordonante in limitele prevazute de lege.
      Astfel in Romania stat de drept, Parlamentul este singura autoritate recunoscuta avand atributia exclusiva de a emite legi si a le abroga, sub considerentul ca membrii Parlamentului sunt alesi de popor si reprezinta vointa suverana a acestuia, fiind singura putere legiuitoare.
      Guvernul reprezinta puterea executiva desemnata politic si care are ca scop punerea in aplicare a politicii interne si externe si exercita conducerea administratiei  publice.
      Autoritatea judecatoreasca infaptuieste jusititia.
  Pentru a putea fii pusa in aplicare  Legea 360/2009 exista 2 variante :
   a) prima vizeaza ca prevederile din codul fiscal privind impozitarea persoanelor cu handicap sa fie abrogate de catre Parlament ca singur organ legiuitor
   b) introducerea unei actiuni in justitie care sa aiba ca scop declararea neconstitutionalitatii prevederilor din codul fiscal privitoare la impozitarea veniturilor persoanelor cu handicap
   Precizez ca in prezent, am in vedere reprezentare in justitie a unei persoane cu handicap accentuat in vederea eliminarii acestor prevederii care contravin Constitutiei si pactelor si tratatelor internationale.
   Ceea ce este revoltator este faptul ca de la adoptarea Legii 448/2006 si pana in decembrie 2009 persoanele cu handicap salariate erau scutite de impozit, insa de la 1 ianuarie 2010 acestea vor plati impozit, cu alte cuvinte fata de aceasta categorie sociala  s-a operat o diminuare a salariului nejustificat.

2 comentarii:

Anonim spunea...

OIG 109/2009 abroga dispozitiile literei a) a art. 26 din legea 448, insa raman valabile dispozitiile art. 55 "Definirea veniturilor din salarii care nu sunt asimilate salariului" alin. (4) lit. k1) din Codul fiscal, potrivit carora "veniturile din salarii realizate de catre persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat, la functia de baza".
Deci, pana la urma cum ramane cu scutirea de impozut, ca nu mai inteleg nimic.
Va multumesc.

Anonim spunea...

sunt cu handicap mediu,mi se trage impozit pe salar e bine sau nu acest lucru?multumesc